Проф. Борисов, като един от малкото специалисти по Международно договорно право и като единствен автор в България на монографията „Теория и практика на международния договор“, бихте ли анализирали дали подписаното Споразумение на 30.03.26 г. е във формата на международен договор или е политически акт?
- След подписването на Споразумението, никой на никакво ниво до сега не се изказал компетентно, професионално мнение, че разбира тази материя. Като специалист в тази област, аз чувствам, че е мой граждански дълг пред българската общественост, да анализирам юридическите факти, като напълно неутрално и неидеологично ще изложа своето мнението си по публикувания текст.
Какво трябва да знаят обикновените хора (неспециалисти по Международно право), за да могат да определят в каква форма е подписан всеки международен документ?
- Трябва да се знае, че в съвременните междудържавни отношения се приемат главно два вида международни актове:
Първият вид са във формата на политически актове (политически декларации и др.), които не пораждат никакви юридически задължения за държавите, а само уреждат политически отношения (те не създават правно задължение, а насочват поведението);
Вторият вид актове са във формата на международни договори, които задължително обвързват страните (т.е. създават юридически задължения), за държавите, които ги ратифицират (или влизат в сила веднага след подписване).
В съвременното Международно право е общоприето, че наименованието на международния акт не е определящо за неговата форма, а тя се определя от неговото съдържание (чрез поемането на задължения, ангажименти и др.).
Какви наименования могат да имат международните договори?
- Договарящите се страни имат право да определят наименованието на сключвания между тях международен договор като напр.: Споразумение, Спогодба, Пакт, Трактат, Конвенция (обикновено това е наименованието на многостранните договори) и др.
Политическите актове различават ли се по структура от международните договори?
- Да! Международните договори притежават определени правни белези: могат да влизат в сила веднага след подписване, притежават определена структура (преамбюл, централна и заключителна част), влизат в сила за определен срок и т. н.
Политическите актове (или рамкови) нямат правна сила, не се ратифицират, нямат пряко действие в държавата, а определят само допустимостта в политическата дейност и определят структурата на политическия процес.
Споразумението, което е подписано на 30.03.26 г. между България и Украйна има ли структурата и белезите на международен договор?
- Да! Въпреки, че са заменени някои от атрибути на международните договори, като напр. специфичен формален език, вместо „страни“ е използвано „участници“ и други, по същество това е текст на международен договор.
Най-характерното за това твърдение е фактът, че вместо „задължения“ в текста са поети задължения като са използвани: „поемане на ангажименти“, „ще предоставя военна техника и въоръжения“, „възнамерява да продължи да предоставя“, „ще работи“ „безвъзмездно ще предоставя въоръжения, техника и боеприпаси“ и др.“). Конкретни задължения съдържат само международните договори.
Споразумението по съдържание е дългосрочен международен договор, тъй като съдържа конкретни права и задължения, влиза в сила веднага след подписване, прието е с намерение за правно обвързване и др.
Кои елементи на Споразумението са всъщност елементи на международен договор, които политическите актове не притежават?
- Използвано е едно от наименованията на международен договор-Споразумение, поемат се конкретни международни задължения (характерно само за международните договори), влизат в сила след подписване като международен договор, удължава се срокът автоматично като международен договор, прекратява се действието като международен договор и др.
Възможно е журналистката и общественичка Гергана Папаризова да има повече информация и да се окаже права, тя отбеляза публично: Предадени сме, вкарват България във война. Оставка на военнолюбците!
Имаше ли право служебното правителство да сключва дългосрочни международни договори или други актове?
- Не! Според Конституционния съд те нямат това право, отбеляза бившият конституционен съдия професор Пламен Киров. Според него в едно от решенията на Конституционния съд се приема, че „ Служебното правителство има право да осъществява действия, които са свързани само с текущи въпроси“ (т.е. то няма право да сключва дългосрочни международни договори или да подписва други дългосрочни международни актове, а само да подписва текущи актове).
Един от членовете на българската делегация в Киев – министърът на образованието Сергей Игнатов подписа Протокол с Оксан Лисовий, в каква форма и какви задължения е поела България?
- Никъде не успях да намеря текста на Протокола. Това, което единствено излезе в масмедиите е, че България поема задължението „страните се споразумяха …че ще се преподава украинския език като чужд език в българските училища..“
Реагира ли адекватно служебният президент на подписаното Споразумение?
- Тя официално съобщи „аз не бях информирана предварително“ и с това сметна, че с това приключиха нейните ангажименти, но всъщност те започнаха след като тя разбра за незаконосъобразното подписване. И какво правомерно направи след като бе информирана – едно абсолютно нищо?
Как трябваше да осъществи правомерно своите правомощия, и какво трябваше да направи тя, за да анулира незаконосъобразно сключения договор?
Служебният президент трябваше да осъществи правомерни действия за анулиране (или денонсирането му съгласно текста на подписаното Споразумение).
Тя трябваше да потърси отговорност (т.е. да поиска оставката или да санкционира) на назначените от нея - служебен премиер Гюров и на всички виновни лица, участвали в организацията по подписването на Споразумението (включително и на тези политически сили, които са подтикнали към подобно действие)!
Как смятате, че ще реагират на истината властимащите?
- Властимащите в своите тълкувания доказаха, че са некомпетентни по тази материя, и едва ли могат да оспорят съществуващите факти, но „платените от тях тролове“, които са назначени да бъдат техните апологети, за да ги защитят са длъжни, след вменяването на вина на военнолюбците, да изкарат отново, както обикновено печелившата карта на военнолюбците, която се вади в такива случаи – „на русофобството“, „на путинизма“, „на агресията“ и т.н.
Непрекъснато нарушаване от властимащите на Конституцията и законодателството на България (вкл. и на Закона за международните договори на България), на Правото на ЕС и на Международното право, означава ли, че не сме правова държава?
-Да! В България непрекъснато се нарушава върховенството на правото с което се обезличава една от ценностите на ЕС да сме „правова държава“ (съгласно чл. 2 на Лисабонския договор).
Това е и една от ценностите на Международното право (напр. плеядата от Виенски и Женевски конвенции, вкл. и Виенската конвенция за правото на договорите и др.), правовата държава е заложена като една от целите в преамбюла на Конституцията на България (Споразумението нарушава чл. 5, ал.4, чл. 84, ал. 2, т. 11 и 12, чл. 85, ал.1, т. 1 и др.).
Д. ю. н. Орлин Борисов пред ФАКТИ: Международен договор ли е подписаното Споразумение между България и Украйна?
15 Април, 2026 08:54 1 757 54
Президентът Йотова официално съобщи „аз не бях информирана предварително“ и с това сметна, че с това приключиха нейните ангажименти, но всъщност те започнаха след като тя разбра за незаконосъобразното подписване. И какво правомерно направи след като бе информирана – едно абсолютно нищо?
Снимка: МС
Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 38 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 не може да спечелиш когато искаш дагубиш
Коментиран от #34
09:01 15.04.2026
2 честен ционист
09:02 15.04.2026
3 Вашето мнение
Коментиран от #19, #53
09:04 15.04.2026
4 Румен Радев, политик
Таваришчи.....😁
Коментиран от #24
09:05 15.04.2026
5 успешна смяна на всички бакшиши-копейки
Коментиран от #6
09:06 15.04.2026
6 Чичо Тони
До коментар #5 от "успешна смяна на всички бакшиши-копейки":
"-Властимащите в своите тълкувания доказаха, че са некомпетентни по тази материя, и едва ли могат да оспорят съществуващите факти, но „платените от тях тролове“, които са назначени да бъдат техните апологети, за да ги защитят са длъжни, след вменяването на вина на военнолюбците, да изкарат отново, както обикновено печелившата карта на военнолюбците, която се вади в такива случаи – „на русофобството“, „на путинизма“, „на агресията“ и т.н."09:16 15.04.2026
7 Вие слепи ли сте?
Не защото мразят Русия, а защото по време на война се правят най-лесно
много, ама много пари от хората, които са позиционирани на подходящи постове.
Хора, които изобщо не ги бърка, че в големите градове на България ще летят
руски ракети и дронове, те ще си стоят в бомбо-убежищата, военната индустрия
ще върви на макс, те ще направят милиардите, а след това ще се изсулят
на някое спокойно място в света и ще си гледат кефа до края на живота.
Вие, тук никога не сте правили частен бизнес и не знаете какво значи да си
бизнесмен, който прави пари от легален бизнес - денят ви започва в 6ч и свършва в 23ч -
всеки ден, няма събота, няма неделя, няма празници.
Та тези хитреци използват болните русофоби у нас да подпалят войната, да ви
използват за да спечелят милиарди и да си гледат кефа на ваш гръб.
Ще гинете вие и вашите деца.
Коментиран от #32, #54
09:18 15.04.2026
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 !!!?
Коментиран от #13, #14, #21, #28
09:18 15.04.2026
10 Трол
09:19 15.04.2026
11 гюров е за съд
-Да! В България непрекъснато се нарушава върховенството на правото с което се обезличава една от ценностите на ЕС да сме „правова държава“ (съгласно чл. 2 на Лисабонския договор).
Това е и една от ценностите на Международното право (напр. плеядата от Виенски и Женевски конвенции, вкл. и Виенската конвенция за правото на договорите и др.), правовата държава е заложена като една от целите в преамбюла на Конституцията на България (Споразумението нарушава чл. 5, ал.4, чл. 84, ал. 2, т. 11 и 12, чл. 85, ал.1, т. 1 и др.)."
09:23 15.04.2026
12 стоян георгиев
Коментиран от #46
09:23 15.04.2026
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Ехооо
До коментар #9 от "!!!?":
"-Властимащите в своите тълкувания доказаха, че са некомпетентни по тази материя, и едва ли могат да оспорят съществуващите факти, но „платените от тях тролове“, които са назначени да бъдат техните апологети, за да ги защитят са длъжни, след вменяването на вина на военнолюбците, да изкарат отново, както обикновено печелившата карта на военнолюбците, която се вади в такива случаи – „на русофобството“, „на путинизма“, „на агресията“ и т.н."09:24 15.04.2026
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Факт
09:27 15.04.2026
18 ами
09:28 15.04.2026
19 Лука
До коментар #3 от "Вашето мнение":
Нацизма е в русия тя се управлява по моднационал олитархичен модел .
09:29 15.04.2026
20 az СВО Победа80
1. България беше вкарана и в момента участва в две войни едновременно. Едната срещу Русия, а другата срещу Иран.
2. И двете войни са епизоди от формирането на новия световен ред.
3. Накрая на всяка война на загубилия му представят сметката.
4. Очакват ни трудни времена, предстои ни да участваме в плащането на репарации....
09:30 15.04.2026
21 “Копейката” ти казва,
До коментар #9 от "!!!?":
че с подписването на споразумението с Украйна от служебното правителство е нарушен основният закон в България - Конституцията. В последния абзац от статията са цитирани нарушените членове и алинеи на българската конституция!09:30 15.04.2026
22 Фори
Коментиран от #29, #30
09:31 15.04.2026
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Лука
До коментар #4 от "Румен Радев, политик":
Има водачи на партии одобрени от рашистите ,това може да доведе до грузински модел на управление !Коментиран от #26
09:33 15.04.2026
25 Изводът на
И сега си помисли за някакво гражданско нарушение и глобата, която ти налагат? Значи в една неправова държава, в която властта нарушава даже най-висшият закон, Конституцията си, се опитва на теб да ти налага права и задължения? Е, не става. Такава система е счупена отвътре....
09:36 15.04.2026
26 Има също и санитари
До коментар #24 от "Лука":
Това може да доведе до въдворяването ти.09:37 15.04.2026
27 Комон Сенс
Трябва ни цял професор за да разберем, че международен договор е мождународен договор?
Нямало право служебното правителство да прави това или онова, но не се посочва закон, алинеа точка, а се намеква за какво тълкувание на конституционния съд без да се посочва от кога е и какъв е точно текста?
Звучи като "май имаше едно тълкование". Една жена каза. Така ми се чини.
Дали в договора пише "участници" или "страни" е важно толкова колкото е важно дали профито днес е поло чай или кафе..
Може ли служебният кабинет да подпише декларации, договори и пр.? Може!
Те ангажират ли България? ДА! Ангажират я доколкото политическата воля зад служебния кабинет остане на власт.
Договорът може веднага да бъде прекратен или коригиран при промяна на централната власт.
И в случая дори не ти трябва кой знае какво задълбочаване в механиката на международното право. Теорията на последното, апропо, не е нищо кой знае колко сложно.
Този договор представлява едно политическо позициониране. Ако ние сме на власт, ще правим така. Ако другите са на власт ще правят онака. Подобно позициониране го виждаме често у нас, а и по света. Става дума за политика, а международноправната рамка е маргинална тема.
Подобно позициониране с най-сериозни за страната последици беше озвършено от любимите на профито гербопитеци. Къде беше тогава той да се възпротиви на участието ни в същата тази война като дефакто тил?
....
Цялото ви интер
09:40 15.04.2026
28 Статията е за БЪЛГАРСКАТА Конституция и
До коментар #9 от "!!!?":
БЪЛГАРСКИТЕ закони.Не вкарвайте примитивни опорки и пълни алогизми, с които разводнявате темата.
09:40 15.04.2026
29 Да беше си направил труда да потърсиш
До коментар #22 от "Фори":
Проф. д.ю.н. Орлин Борисов е преподавател повече от 35 години в Юридическия факултет на СУ Св. Климент Охридски.Преподавател в юридически факултет на най-добрия български университет.
Защо лъжеш, като вменяваш, че бил от измислени университети?
Коментиран от #33
09:44 15.04.2026
30 А кво да каже
До коментар #22 от "Фори":
Некакви случайници нарушават грубо нашето законодателство и проявяват своеволия на международната сцена и страната, България да понесе след това огромни щети и загуби???В правото си има структура и рядко се допуска "търкуване"! В този акт на това "подписване" много точно и ясно е нарушен нашият най-висш ешелон на правото - Конституцията!!! И нарушителите също са виновни по нашето законодателство... При приемане на длъжвостта, те се задължават да защитават интересите на нашата страна и народ. Тука еднозначно са направили съзнателно, грубо нарушение, което оправдава веднага отстраняването им от длъжността. Въпрос е, защо органите на държавата не реагират, а дремят?
09:45 15.04.2026
31 Всички подписали това нещо ще бъдат
09:47 15.04.2026
32 Доктора
До коментар #7 от "Вие слепи ли сте?":
Чемодан, вакзал, Мацква, айде бегай на спокойствие.....Коментиран от #36
09:49 15.04.2026
33 Хаха
До коментар #29 от "Да беше си направил труда да потърсиш":
Значи бетонноглав комунистически професор, ясно.....Коментиран от #50
09:50 15.04.2026
34 Георги
До коментар #1 от "не може да спечелиш когато искаш дагубиш":
абсолютно съм съгласен! А какво печелим?Коментиран от #38
09:51 15.04.2026
35 ХиХи
09:53 15.04.2026
36 Без да питам
До коментар #32 от "Доктора":
Знам. Ваксван си 100%. Бизнесменът горе е напълно прав. А ти, щом одобряваш въвличането на България в една чужда и ненужна на нас война, иди ти директно на фронта да воюваш за фашистите. Оказа се, че или глупостта или фашизмът отново се е възродил и у нас?09:54 15.04.2026
37 Подмяната
Коментиран от #45
09:54 15.04.2026
38 Зъл пес
До коментар #34 от "Георги":
Много адекватен въпрос.Браво.09:56 15.04.2026
39 Тиква
09:59 15.04.2026
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Тома
10:07 15.04.2026
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Пешо от панелката
10:11 15.04.2026
44 стоян георгиев
Коментиран от #48
10:12 15.04.2026
45 Абе да, типично
До коментар #37 от "Подмяната":
Пп-дари и Дб-бари са си същите, като тикви и прасета. Прецакват страната и народа за да се уредят на службички в съюза или да вземат некви пари. Просто в България няма кого да избереш. Както даже Бай Ганьо преди толкова години е"казал", "всичките са маскари"! Но днес това вече е доведено до съвършенство! Тези толкова грубо и открито работят само и единствено за себе си!!! Е, за кво са ни на нас такива "държавни представители", които ни унищожават, за да се обогатят лично те самите?..10:13 15.04.2026
46 Моряка
До коментар #12 от "стоян георгиев":
А бе Стоянчо,как сайта ще е глупав,след като ти си най голямата звезда в него?Да или не?Отговори кратко и ясно,като войник войнику.10:13 15.04.2026
47 Лена
е против националния интерес на България!
10:14 15.04.2026
48 провинциалист
До коментар #44 от "стоян георгиев":
За съжаление е чел договора.10:18 15.04.2026
49 И що толкоз сложно?
10:20 15.04.2026
50 Моряка
До коментар #33 от "Хаха":
Нещо грешиш,момчето ми,още преди 30 и повече години циганите разрушиха социалистическия бетон ,за да вадят арматурно желязо.Даже и казармите изгризаха до кота нула.10:25 15.04.2026
51 Факти
10:25 15.04.2026
52 Русия
10:27 15.04.2026
53 оня с коня
До коментар #3 от "Вашето мнение":
Размерът на Финансовата ни помощ за Украйна не е 20 млн,а 17.Ако обаче ти се струват много,прочети съседната статия и ще се информираш че Англия предоставя 1 МИЛИАРД на Украйна!Естествено това отлично го знаеш и че наще Пари са нищожно малко в сравнение с Английските,да не говорим пък че са "Капка в море" сравнени с 90-те МИЛИАРДА които ЕС предоставя на Украйна,куриозът е че в тази "Капка" ти се ще да издавиш всички Евроатлантици в БГ!Ама сме ги били дали на Украинските Нацисти ...ами нали Баш тия нацисти спират Руските комунисти да нахълтат в Европа?!10:30 15.04.2026
54 Факти
До коментар #7 от "Вие слепи ли сте?":
Ти като си решил да се убиваш от работа другите какво са ти виновни? Брат ми до обяд не го търси. За вечеря е на масата. Събират му се по няколко часа на ден работа. От време на време си хваща чукалата и го няма цяла седмица. Идеята е работниците да работят за теб, а не ти за тях. Явно ти си този, който няма идея как се прави частен бизнес.10:40 15.04.2026